DESCRIEREA FORMELOR DE COMPORTAMENT AUTO-STIMULATIV

NIVELUL I: LIMBAJUL CORPORAL

1. Ochii:
clipirea repetata;
privirea piezisa,
datul ochilor peste cap (a.i. sa ramana vizibila numai partea alba a globului ocular),
fixarea luminii,
privirea divergenta sau convergeta,
privitul in gol;

2. Miscari corporale ample:

invartirea repetitiva in cerc,
mersul pe varful degetelor,
mersul inainte si inapoi,
sariturile sus-jos,
mersul repetitiv in jurul unui stalp,
alergarea stereotipa nondirectionata, arcuirea umerilor in timpul mersului sau sezand,
clatinarea capului sau masturbarea
3. Mainile:

fluturarea sau lovirea repetata a mainilor (batutul din palme),
plimbarea degetelor pe diferite suprafete,
cercetarea texturilor,
frecarea degetelor sau a mainilor, frecarea fetei cu mainile,
pipairea parului,
inchiderea si deschiderea palmelor,
atingerea nasului sau a urechilor,
introducerea degetelor in nas.

4. Gura:

bagarea mainii/degetelor in gura,
inchiderea si deschiderea repetitiva a gurii,
plescaitul, prelingerea salivei,
lingerea buzelor, sugerea unei buze,
modificarea tiparelor respiratorii,
tragerea aerului printre dinti.

5. Auditiv si gustativ:
mirosirea si lingerea obiectelor si a persoanelor,
emiterea de sunete lipsite de sens, tipetele repetate,
bolboroselile, bombaneala
ecolalia, si cantatul

NIVELUL II: ARANJAREA ACTIVA A MEDIULUI INCONJURATOR:

1. Manipularea sau utilizarea inadecvata a obiectelor:
alinierea obiectelor in siruri,

invartirea sau rasucirea obiectelor,

studierea excesiv de atenta, sugerea sau bagarea in gura a obiectelor,

folosirea obiectelor pt. a tapeta anumite suprafete

2. O aparenta manipulare adecvata a obiectelor (comportamentul imita modul de intrebuintare corect, dar obiectul nu este utilizat conform functiei sau scopului sau initial):

apasarea repetata a intrerupatoarelor,
inchiderea si deschiderea usilor,
aprinderea si stingerea televizorului,
deschiderea si inchiderea sertarelor,
incaltarea si descaltarea,
alergarea reptitiva in sus si in jos pe scari,
desenarea obsesiva a unor puncte,
colectionarea de obiecte

3. Cerinta de monotonie:

Insistenta de a folosi aceleasi tacamuri la fiecare masa,

de a purta aceleasi haine in fiecare zi,

de a merge la scoala pe acelasi traseu,

insistenta ca mama sa poarte mereu aceiasi papuci sau aceleasi haine, etc
NIVELUL III – COMPORTAMENTE ADECVATE SOCIAL, DAR EFECTUARTE IN CONTEXTE INADECVATE SAU IN SCOPURI NEPOTRIVITE:

1. Utilizarea corecta din punct de vedere topografic, al scopului si al contextului, dar in mod excesiv si utilizarea excesiva a semnelor:

repetarea excesiva a nr. de telefon sau a zilelor de nastere,

alinierea obiectelor si numararea,

cantarea sau fredonarea repetitva a cantecelor, doar pt. el insusi,

folosirea de propozitii corecte dar in contexte nepotrivite (intreaba in timpul zilei: “Este intuneric afara?”).
2. Folosirea obiectelor in mod adecvat, dar excesiv
(jocul repetitiv cu folosirea adecvata a obiectelor)

mersul excesiv pe bicicleta,

rularea unui camion de jucarie in jurul curtii, imitarea excesiva a actiunii de a conduce o masina,

montarea si demontarea unui puzzle.
NIVELUL IV: COMPORTAMENTUL ESTE EXCESIV, FOLOSIT INTR-UN CONTEXT ADECVAT SI IMPLICA O MULTITUDINE DE SEMNE:
Comportamente efectuate la inalt nivel intelectual, nespecifice indivizilor tipici (“talente inutile”)
capacitati mnezice,

abilitatea de a reproduce in totalitate genericul sau coloana sonoara a unei emisiuni, film, spectacol TV,

abilitatea de a reproduce la pian o melodie audiata o sg. data inainte,

abilitatea de a reproduce orice nota muzicala ceruta sau de a spune in ce nota si in ce cheie s-a cantat la un instrument.

abilitatea de a realiza calcule aproape instantanee ale unor date calendaristice si de a spune exact in ce data va pica o anumita zi a anului, in trecut sau in viitor,

abilitati matematice neobisnuit de avansate (de ex., un copil de 11 ani poate enumara toate nr. prime pana la 1000 si poate descompune in nr. prime toate numerele pare)

2. Utilizari adecvate, dar excesive ale unui obiect, sau indeplinirea adecvata, dar excesiva a unei sarcini:

Obsesia fata de ceasuri :

compara ceasurile din diverse locuri, verificand cat este ora;

intoarcerea continua a ceasurilor;

efectuarea de apeluri telefonice la ceasul-robot;

conversatia excesiva despre despre zile si date (in ce zi a saptamanii pica o anumita data);

sau interesarea obsesiva despre data de nastere a fiecarei pers. cu care intra in contact;

Obsesia fata de cladiri :
numararea nivelurilor fiecarei cladiri pe care o vede;

Obsesia fata de lifturi:
desenarea de lifturi:
cautarea lifturilor sau joaca “de-a liftul, cu obiecte diverse” etc.

Obsesia fata de aspiratoare (continua conversatie despre aspiratoare, imitarea functionarii si a zgomotului produs de aparat),

Obsesia fata de scari (construirea obsesiva de scari, din jucarii) si animale (conversatia despre animale, desenarea acestora etc.).

Un răspuns la DESCRIEREA FORMELOR DE COMPORTAMENT AUTO-STIMULATIV

  1. Miorita spune:

    Foarte educativ articolul.Ma interesa neccesitatea mentinerii unui comportament care nu se implica in agresiuni si a violnte pentru a ajuta partintii ineducatia copiilor
    Dsfasor activitati de lectoratele cu parintii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: