Pachetul -teorie A.b.a 5-modelare si inlantuire

 SHAPING (Modelare)  Shaping-ul este o metoda de invatare a unor comportamente care ar putea sa nu apara niciodata de la sine si nu au cum sa fie “intarite” si de asemenea nu au cum sa fie promt/ajutate. Kazdin (1994) afirma; “In shaping, comportamentul tinta este invatat prin recompensarea pasilor mici sau recompensarea raspunsurilor aproximative”Ÿ         Raspunsurile similare cu comportamentul tinta sunt recompensate si ne asteptam sa si le insuseasca astfelŸ         Aproximarile successive ale comportamentului tinta fiind recompensate ne asteptam ca in final acest comportment sa fie invatatŸ         Raspunsurile care nu sunt similare cu comportamentul tinta sunt la inceput recompensate; Aceasta metoda se foloseste indeosebi in verbalizare. Exemple: Program: Verbalizare Target: Apa SD: Spune ‘apa’ Metoda de shaping:SD: Spune ‘apa’R: aaap(recompensat puternic deoarece copilul a raspuns verbal)SD: Spune ‘apa’R: aaaaapiiii(recompensat si mai puternic pentru ca raspunsul copilului este mai aproape de target)SD: Spune ‘apa‘R: aaap(recompensat moderat deoarece stim acum ca el poate spune aaapiii, raspuns mai aproape de target. Acum vom folosi recompensa diferentiata pentru a ii arata copilului mai bine ce raspuns asteptam de la el)SD: Spune ‘apa’ R: aaappii(inca o data, recompensat puternic pentru ca e cea mai buna aproximare)SD: Spune ‘apa’R: api(ffff puternic recompensat pentru ca e cel mai bun raspuns)SD: Spune ‘apa’R: aapppiiii(mai putin recompensat pentru ca stim ca poate spune api)   CHAINING (Inlantuire)  Chaing-ul este o alta metoda de invatare. Comportamentele care sunt invatate in inlantuire nu pot fi invatate ca intreg deoarece raspunsul cerut este lung si complex. Chaining inseamna ca targetul este impartit in mai multe parti individuale care pot fi invatate cu ajutorul prompt-ului, una cate una.Metoda de identificare a pasilor in secventa este numita task analysis.Ex. De task analysis:Comportament: spalarea mainilor1.      Isi ridica anecile2.      Da drumul la apa3.      Pune mainile sub apa4.      Pune sapun pe maini5.      Freaca mainile6.      Pune mainile sub apa7.      Scutura mainile8.      Inchide apaSe sterge pe mainiInitial o parte a sarcinii va fi targetul. Atfel:Pasul 1 este targetul. Copilul va fi ajutat pana cand va invata ca trebuie sa isi ridice manecile. Din acel moment vom retrage prompul pentru acest pas si il vom ajuta in pasii 2- 8.Fiecare parte a secventei va fi recompensata initial !  Tipuri de chaining Forward chainingInvatatea incepe prin introducerea primului pas initial, apoi al doilea, al treilea…..EX.: ‘Spalarea mainilor’ – primal pas va fi ridicarea manecilor, in timp ce restul pasilor vor fi prompt-uiti; cand pasul 1 va fi masterat, armature target va fi pasul 2 ’I’d drumul la apa’. Backward chainingInvatatea incepe prin invatatea ultimului pas din secventa.EX.: Construirea unei sine de tren si impingerea trenuluiTask analysis:9.      Pune prima si a doua sina de tren impreuna10.  Pune a treia sina de tren11.  Pune a patra sina de tren12.  Pune trenul pe sina13.  Impinge trenul Copilul va avea in fata sina de tren construita si va invata initial sa impinga trenul. Cand a masterat acest pas, se trece la pasul urmator ‘pune trenul pe sina’. 

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: