Pachetul -teorie A.b.a 3-recompensa

RECOMPENSA Definitie “Principiul recompensei se refera la cresterea frecventei unui raspuns cand acel raspuns este urmat immediate de o anumita consecinta”                                                                                                      (Kazdin, 1994)Ÿ         Recompensa este un eveniment pozitiv prezentat imediat dupa un comportmentŸ         Este definita de faptul ca va mari frecventa comportamentuluiŸ         Daca frecventa comportamentului nu va creste in urma prezentarii a ceea ce se considera a fi recompensa atunci evenimentul sau obiectul nu este recompensaŸ         Recompensa nu se confunda cu premiul, premiul este un eveniment sau obiect care se poate intampla sau oferi in schimbul a ceva facut, dar nu inseamna ca frecventa unui comportment va creste Recompensele pozitive si negative Amintiti-va ca orice recompensa mareste frecventa unui comportment. Recompensa pozitiva   “….se refera la cresterea frecventei unui raspuns urmat de un eveniment favorabil (recompensa pozitiva)” (KAzdin, 1994) Ÿ         Recompensa pozitiva in termeni simpli poate fi inteleasa ca un eveniment favorabil ori obiect dat imediat dupa un raspunsŸ         Evenimentele uneori vazute de unii ca fiind neplacute, pot actiona ca recompense pozitive pentru altii, de ex. tipand “Opreste-te” ori constrangerea fizica pot uneori recompensa comportamente.Ÿ         Exemple de recompense pozitive in viata de zi cu zi: castigul la un joc electronic, cineva vorbeste cu tine cant tu vorbesti la telefonŸ         Exemple de recompense pozitive folosite pentru copii: jucarii, dulciuri, imbratisari, premii Recompensa negativa    “…se refera la cresterea frecventei unui raspuns prin inlaturarea unui eveniment aversiv imediat dupa raspuns” (Kazdin, 1994) Ÿ         Recompensa negativa se refera la acele situatii in care o persoana se simte inconfortabil si in urma unui raspuns, evenimentul este inlaturatŸ         De aceea, in aceleasi situatii, copilul ca raspunde la felŸ         Inlaturarea evenimentului aversive trebuie sa mareasca frecventa unui comportment, altfel nu este o recompensa negativaŸ         Recompensa negativa nu trebuie confundata cu pedeapsaŸ         Exemple de recompense negative din viata de zi cu zi: un copil vrea sa fie tinut in brate de parinte. Copilul tipa si plage pentru ca parintele sa il ia in brate (eveniment negativ), parintele il ia (raspuns/comportament), copilul se opreste din plans (recompensa negativa pentru parinti). Parintele este recompensat deoarece copilul nu mai plange. Oricum, data viitoare, copil va plange din nou pentru ca a fost recompensat pozitiv pentru plans, a fost luat in brate!Ÿ         Alt ex.: un copil vrea sa isi dea jos haina pentru ca ii este cald (eveniment negativ), dar are nevoie de ajutor. La inceput copilul poate plange, dar nu  dorim sa marim frecventa acestui comportment,  deci aceste va fi ignorat. Apoi copil spune “Ajuta-ma” (raspuns/comportament), parintele/tutorele ajuta copilul sa-si dea jos haina (evenimentul negativ), ceea ce vor mari sansele ca data viitoare copilul sa spuna “Ajuta-ma”. Recompensa primara si secundara Recompensele primareŸ         Numita si recompense naturale- apa, mancareŸ         Recompensa primara nu poate functiona intotdeauna – daca un copil a mancat inainte de sesiune, atunci mancarea nu va actiona ca o recompensaŸ         Recompensa primara se foloseste foarte mult in primele stadii ale programului, dar sunt insotite intotdeauna se recompense secundare Recompensele secundareŸ         Ex.: recompensa verbala, gadilat, jucarii, alergat etc. Recompensa diferentiataŸ         Actiunea cea mai apropiata de raspuns trebuie puternic recompensataŸ         Raspunsurile care nu sunt asa de aproape de raspunsul-tinta nu vor fi asa mult recompensateŸ         Criteriile de evaluare a unui raspuns trebuie stabilite de toti membrii echipei si stabilite recompense diferentiate 

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: